Dodano 11.03.2020
LPG –Liquified Petroleum Gas – to paliwo stanowiące mieszaninę propanu i butanu wytwarzane pod ciśnieniem. W procesie produkcji zmienia ono stan skupienia, przechodząc ze stanu gazowego w ciekły, dzięki czemu zmniejsza swoją objętość, ułatwiając transport i dystrybucję.
Pod względem ekonomicznym i ekologicznym LPG posiada przewagę nad benzyną i olejem napędowym. Gaz LPG pozyskiwany jest w 30% w procesie rafinacji ropy, w 70% zaś ze złóż gazu ziemnego i odwiertów ropy naftowej.
Samochody wyposażone w instalację LPG to nie hybrydy, lecz pojazdy z dwoma układami zasilania paliwem, posiadające dwa niezależne zbiorniki (zbiornik LPG i benzyny), które mogą wykorzystywać którekolwiek z paliw do napędzania silnika.
Zbiornik na gaz LPG zwykle zajmuje miejsce koła zapasowego, dzięki czemu nie zmniejsza pojemności bagażnika.
Samochód uruchamia się automatycznie w trybie zasilania benzyną, ale w dowolnej chwili i po osiągnięciu przez silnik określonej temperatury kierowca może przy pomocy przełącznika zmienić zasilanie na gazowe.
Źródło: AEGPL, wrzesień 2016
Paliwo LPG nie zawiera benzenu i nie emituje cząstek stałych. W porównaniu z paliwem konwencjonalnym LPG znacząco ogranicza ilość zanieczyszczeń (tlenki węgla – CO, dwutlenki węgla – CO2, węglowodory – COX itp.).
Spalanie gazu LPG zmniejsza o ok. 70% emisję tlenków azotu NOX i o 99% w porównaniu do innych typów paliwa. Silnik z instalacją LPG pracuje także o 50% ciszej niż jednostka Diesla.
Jeżeli zgodnie z celem na rok 2020 liczba pojazdów wyposażonych w instalację LPG będzie stanowić 10% ogółu samochodów w Europie, ograniczymy emisję CO2 do atmosfery o 350 milionów ton.
1. Spalanie i zasięg samochodu z instalacją LPG.
Gęstość gazu jest niższa niż gęstość benzyny w tej samej jednostce objętości, dlatego zużycie paliwa gazowego jest o 10-20% wyższe.
Ponadto zbiornik paliwa LPG jest mniejszy (np. w modelu Sandero to 32 l gazu w porównaniu do 50 l benzyny), dlatego zasięg pojazdu poruszającego się z LPG wynosi 200-300 km i do 1 200 km przy obu formach zasilania.
2. Problemy mechaniczne mogące wystąpić w pojeździe z instalacją LPG.
W przypadku awarii silnika z instalacją LPG należy dokonać przeglądu wtryskiwaczy czy pompy gazu. Instalacja LPG jest instalacja dodatkową, której awaria nie powinna unieruchomić samochodu. Samochód wtedy może być napędzany tylko benzyną.
3. Wpływ LPG na żywotność silnika.
Tak – w sposób pozytywny. Spalanie LPG jest czystsze, dzięki czemu olej silnikowy dłużej zachowuje swoje właściwości, a wyższa liczba oktanowa przekłada się na lepszą kulturę pracy jednostki napędowej. Obie zalety pozwalają silnikowi LPG osiągnąć żywotność porównywalną z silnikiem Diesla.
4. Zagrożenie wybuchem.
Nie występuje. Zbiornik LPG wytwarza się z wytrzymałej stali, sześciokrotnie grubszej niż w zbiorniku konwencjonalnym. Nad bezpieczeństwem czuwa dodatkowo 5 podzespołów: elektrozawór odcinający dopływ paliwa, zawór ograniczający stopień napełnienia zbiornika do 80% objętości, zawór upustowy, zabezpieczenie temperaturowe i zawór bezpieczeństwa.
5. Zwiększona masa pojazdu.
Zbiornik LPG powoduje wzrost masy pojazdu. W przypadku Dacii Sandero jest to przyrost o 57 kg, który nie wpływa znacząco na osiągi samochodu.
6. Utrata przestrzeni bagażowej.
Instalacja LPG nie wpływa na utratę przestarzeni bagażowej, ponieważ zbiornik montowany jest w miejscu na koło zapasowe. Koło zapasowe zastępuje się zestawem naprawczym nie tracąc potrzebnej przestrzeni bagażowej.
7. Różnice w prowadzeniu pojazdu zasilanego LPG i benzyną.
Sterowniki LPG otrzymują instrukcje od sterowników wtrysku benzynowego. Dzięki połączeniu ze sterownikiem wtrysku benzyny sterownik LPG odczytuje odpowiednie wartości, wyłącza wtryski benzynowe i uruchamia w ich miejsce wtryski gazu.
Jeżeli układ LPG działa sprawnie, różnice w prowadzeniu pojazdu zasilanego gazem lub benzyną powinny być niewyczuwalne.